Allmänna villkor

Senast uppdaterat 31 januari 2024. 

Allmänna villkor för hushållsnära tjänster till konsument.

Housekeeping Längedrag AB, organisationsnr. 559156-4355 (nedan kallat Långedrag Housekeeping) tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning och fönsterputs (nedan kallat Tjänsterna).

Dessa allmänna villkor gäller mellan Långedrag Housekeeping och en fysisk person (nedan kallat Kunden) som beställer en eller flera av Tjänsterna från Långedrag Housekeeping. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Långedrag Housekeeping hemsida, mejlet eller per telefon.Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Långedrag Housekeeping och Kunden som reglerar villkoren för Långedrag Housekeeping tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden (nedan kallat Avtalet).

1. Åtaganden

1.1 Långedrag Housekeeping förbinder sig att utföra överenskomna Tjänsterna på ett
professionellt och för branschen korrekt sätt. Långedrag Housekeeping ska vid utförandet av Tjänsterna använda sig av kompetent och lämplig personal samt iaktta sekretess i enlighet med
Långedrag Housekeeping sekretesspolicy.

1.2 Kunden ska informera och samråda med Långedrag Housekeeping om samtliga förhållanden som Långedrag Housekeeping behöver känna till för att kunna utföra uppdraget professionellt och korrekt.

1.3 Långedrag Housekeeping har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Långedrag Housekeeping personal, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Långedrag Housekeeping personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Långedrag Housekeeping bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

1.4 Långedrag Housekeeping förutsätter att varken Kunden eller Kundens närstående anställer Långedrag Housekeeping personal för att utföra tjänster omnämnda i detta avtal. Om så ändå sker, ska Kunden utge ett vite till Långedrag Housekeeping motsvarande tre (3) heltidsmånadslöner (enligt gällande anställningsavtal med Långedrag Housekeeping) jämte sociala avgifter för varje sådan anställd person. Med ”närstående” avses i detta avtal; a) den som är gift eller sammanboende med Kunden b) den som i övrigt är nära släkting till Kunden.

1.5 Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till Långedrag Housekeeping på Långedrag Housekeeping kontor. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom trettio (30) dagar från det att Långedrag Housekeeping meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer Långedrag Housekeeping att se till att nycklarna förstörs. Långedrag Housekeeping kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Långedrag Housekeeping bär inget ansvar i samband med detta.

2. Avgifter och övriga betalningsvillkor

2.1 Kunden ska till Långedrag Housekeeping utge ersättning för utförd Tjänsterna enligt gällande priser/avgifter. Nu gällande priser/avgifter framgår av separat prislista.

2.2 Fakturering sker enligt specificerad faktura. Betalning ska ske senast femton (15) dagar från fakturadatum eller om det är till fördel för Kunden det förfallodatum som anges på fakturan. Vid utebliven betalning debiteras påminnelseavgift fn. 60 kr, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 8%.

2.3 För tjänster som är berättigade till RUT-avdrag anges två belopp på fakturan.
Det högre beloppet avser den totala kostnaden för Tjänsterna och det lägre beloppet avser belopp efter avdragen skattereduktion för arbetskostnader. Är Kunden berättigad till skattereduktion ska det lägre beloppet väljas.

2.4 Om Kunden i 2.3 har valt det lägre beloppet gäller följande: Om Skatteverket inte godkänner Kundens direktavdrag, exempelvis på grund av att Kunden inte är berättigad till skattereduktion eller har angett en felaktig bokningsadress, ska Kunden mot en påminnelsefaktura erlägga det obetalade beloppet från ursprungsfakturan.

2.5 Långedrag Housekeeping har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Långedrag Housekeeping kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Långedrag Housekeeping meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande. 

2.6 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Långedrag Housekeeping vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Långedrag Housekeeping rättatt debitera Kunden för utfört merarbete. 

2.7 Anmärkningar på Långedrag Housekeeping fakturor ska skriftligen vara Långedrag Housekeeping tillhanda senast femton (15) dagar efter fakturadatum.

3. Ombokning/Avbokning av servicetillfälle

3.1 Kunden har möjlighet att omboka eller avboka servicetillfälle. Kunden ska meddela ombokningen eller avbokning till Långedrag Housekeeping senast tre (3) dagar före utförandedagen.

3.2 Sker avbokning senare än tre (3) dagar innan servicetillfället skall Långedrag Housekeeping äga rätt att fakturera 50% av den avtalade tiden.

3.3 Sker avbokning senare än tjugofyra (24) timmar innan servicetillfället skall Långedrag Housekeeping äga rätt att fakturera 100% av den avtalade tiden.

3.4 Sker avbokning med kort varsel p.g.a. sjukdom ska servicetillfälle ombokas under förutsättning att Långedrag Housekeeping har möjlighet att utföra det enligt kundens önskemål.

3.5 Avbokningskostnader berättigar inte RUT-avdrag.

3.6 Att Kunden meddelat ombokningen/avbokningen av Tjänsterna räknas endast om det meddelas skriftligen via info@langehouse.se mejlet eller telefon 0705745989. I annat fall räknas det inte som ett meddelat ombokning/avbokning.

3.7 Vid helgdagar eller så kallade röda dagar ombokas servicetillfället automatiskt till närmaste möjliga helgfria vardag. Detta gäller även julafton, nyårsafton och midsommarafton. Långedrag Housekeeping kommer att kontakta och erbjuda kunden en alternativ servicedag/lösning.

4. Ansvarsbegränsning

4.1 Kunden ansvarar för att Långedrag Housekeeping har tillgång till rätt dörrkod och nycklar. Om bristen på detta leder till att Långedrag Housekeeping personal inte kan komma in i bostaden anses de beställda timmarna förverkade och full betalning måste erläggas.

4.2 Långedrag Housekeeping ansvarar inte för skada eller olägenhet som kan uppkomma med anledning av underlåtenhet att uppfylla förpliktelse enligt detta avtal eller på grund av försenad eller utebliven service utöver vad som uttryckligen anges häri.

4.3 Kunden förbinder sig att inte framställa eventuella krav avseende kostnader för ersättningstjänster, inkomstbortfall eller annan sådan ren förmögenhetsskada i anledning av försenad eller utebliven servicetillfälle.

4.4 Kunden ska inneha giltig hemförsäkring och Långedrag Housekeeping åtar sig enbart ansvar som täcks av Kundens hemförsäkring.

4.5 Om det visas att Långedrag Housekeeping eller dess personal av oaktsamhet (vårdslöshet) förorsakat sak eller personskada ersätter Långedrag Housekeeping sådan skada (direkt skada eller direkt förlust) eller så åtgärdar Långedrag Housekeeping skadan/felet.  Långedrag Housekeeping har rätt att välja om skadan ska ersättas eller åtgärdas.

4.6 Långedrag Housekeeping ansvarar gentemot Kund för sakskada som Långedrag Housekeeping eller dess personal vållar upp till ett maximalt belopp per skada och ett maximalt belopp per år. Beloppsnivåerna framgår av då gällande ansvarsförsäkring. Uppgift om specifika beloppsnivåer lämnas vid förfrågan från Kunden.

4.7 Långedrag Housekeeping svarar inte i något fall för ren förmögenhetsskada, indirekta skador eller förluster, eller följdskador såsom exempelvis produktionsbortfall, utebliven vinst eller förlust i näringsverksamhet.

4.8 Vid åtgärdandet är det enbart skadan som åtgärdas. Kunden är inte berättigad till värdehöjande åtgärder.

4.9 Skadevärdering och skadeersättningen sker i enlighet med villkoren i Långedrag Housekeeping ansvarsförsäkring.

4.10 För att kunna framställa anspråk på ersättning eller göra anmärkning mot utförandet av avtalad tjänst ska Kunden inom skälig tid efter utförd tjänst underrätta Långedrag Housekeeping skriftligt därom (se 17 § Konsumenttjänstelagen).

5. Reklamation av utförda Tjänsterna

5.1 Kunden har möjlighet att anmäla eventuell brist i städning, uppkommen skada eller annan påpekan. För att Långedrag Housekeeping ska kunna behandla reklamationen ska denna dock komma Långedrag Housekeeping tillhanda senast inom 48 timmar efter att arbetet är utfört. I annat fall tar Långedrag Housekeeping inte på sig uppgiften att behandla någon reklamation eller kompensation.

5.2 Reklamationen ska innehålla information om felets eller bristens art, omfattning och när felet eller bristen inträffade.

6. Avtalstid

6.1 Avtalet anses ingånget vid datum för första servicetillfället och löper tillsvidare.

6.2 Kund har ingen uppsägningstid mer än vad som framgår enligt villkoren för punkten 3.1 där avbokning av enstaka servicetillfälle skall meddelas senast en (3) dagar före ett bokat besök. Långedrag Housekeeping kan säga upp avtalet med en (1) kalendermånads uppsägning. Upp- sägning skall ske skriftligen eller via mejl.

7. Uppsägning på grund av avtalsbrott

7.1 Vardera part äger rätt att med omedelbar verkan säga upp detta avtal: a)  om den andra parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt detta avtal och ej vidtar full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftligt påpekande därom från den andra parten. b)  om den andra parten försätts i konkurs, upptar ackordsförhandling, träder i likvidation, underlåter att behörigen infria icke tvistig förbindelse eller annars kan antas ha kommit på obestånd.

8. Meddelanden

8.1 Meddelanden föranledda av detta avtal ska skickas skriftligen till part.

8.2 Om parts adress ändras ska denne skriftligen meddela motparten om ny adress.

9. Tvist

9.1 Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta avtal skall i första instans avgöras i svensk domstol enligt svensk lag.

10. Hantering av personuppgifter

10.1 Alla personuppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagar.

10.2 Kunden har rätt att vända sig till Långedrag Housekeeping i syfte att begära radering av sina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslag.

11. Övrigt

11.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Långedrag Housekeeping har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta. 

11.2 I samband med ingående av Avtalet förbehåller sig Långedrag Housekeeping rätten att inhämta sedvanliga kreditupplysningar om Kunden.

11.3 Långedrag Housekeeping förbehåller sig rätten att från tid till annan göra ändringar i dessa Villkor. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg.